Maddy kreeg EMDR-therapie na seksueel geweld

Wanneer je seksueel geweld hebt meegemaakt, kun je in de war zijn. Wat is er gebeurd? Was dit mijn eigen schuld en wat moet ik nu doen? Ook kun je te maken krijgen met victim blaming. Maddy herkent dit gevoel. Zij had een aantal jaar te maken met seksueel geweld door haar ex-partner. EMDR-therapie hielp haar om dit en andere traumatische gebeurtenissen uit haar jeugd te verwerken. Ze vertelt hier haar verhaal.

Maddy kreeg EMDR-therapie na seksueel geweld

Maddy: “In mijn leven is er een heleboel gebeurd waardoor ik uiteindelijk EMDR-therapie nodig had. Dit begon al toen ik nog heel klein was, ik zat toen in groep 3. Er was een groepje kinderen uit mijn klas die echt niet leuk waren. Ik werd enorm gepest, soms werd het zelfs fysiek. Met een deel van hen was ik zelfs bevriend, maar ze manipuleerden mij. Hier ben ik 15 jaar lang op mijn eigen manier mee om gegaan. Toen ik al een stuk ouder was heb ik een tijd een relatie gehad met iemand die mij zwaar mishandelde, lichamelijk, seksueel, emotioneel en mentaal. En dat twee jaar lang.”

"Er was een groepje kinderen uit mijn klas die echt niet leuk waren. Ik werd enorm gepest, soms werd het zelfs fysiek."

Niet normaal

“Voor de gebeurtenissen uit mijn jeugd heb ik eigenlijk nooit hulp gehad. Maar dat komt vooral omdat ik toen nog helemaal niks wist over mentale gesteldheid. Hier ging ik pas later meer over leren, toen leerde ik bijvoorbeeld wat slecht gedrag is en ontdekte ik dat wat de kinderen uit mijn jeugd deden echt niet normaal was. Ik wist op dat moment niet dat er iets fout zat en dus kon ik er voor mijn gevoel ook weinig aan doen. Op het moment zelf praatte ik er daardoor ook heel weinig over, zelfs niet met mijn ouders.”

Mijn eigen schuld

“Hetzelfde gevoel had ik tijdens de relatie met mijn ex-partner. Hij liet mij telkens geloven dat alles wat ik deed mijn eigen schuld was en dat ik het verdiende. Bovendien werd ik heel erg sociaal geïsoleerd door hem, ik had geen contact meer met vrienden en familie. Niemand kon me dus ook vertellen dat wat hij deed niet oké was. Hij liet me ook geloven dat de mensen om mij heen niet oké waren en stuurde vrienden van mij privéberichten met negatieve dingen over mij. Hierdoor lieten steeds meer mensen me in de steek. Op een gegeven moment heb je dan niemand meer.”

"Op het moment zelf praatte ik er daardoor ook heel weinig over, zelfs niet met mijn ouders."

Niet meer alleen

“Uiteindelijk duurde het best wel lang voordat dit veranderde. Dat was op het moment dat ik aan een nieuwe studie begon. Ik liep in die tijd regelmatig met een klasgenoot naar het station. Zij had ook slechte relaties gehad en heel af en toe vertelde ik aan haar hoe het met mij ging en hoe slecht ik me voelde. Zij vertelde toen dat als het ooit uit zou gaan, ik bij haar terecht kon. Dat was het moment waarop ik er ineens niet meer alleen voor stond. Ik wist toen dat als het uit zou gaan met mijn ex, ik tenminste een plek had om naartoe te gaan. Een tijdje daarna ben ik toen ook bij hem weggegaan.”

“Toch heeft het nog best wel lang geduurd voordat ik echt inzag dat het fout was, wat er was gebeurd. Het was allemaal heel erg traumatisch, dus ik stopte het weg. Ik wilde niet doorhebben dat het niet goed ging en dat er iets ergs gebeurde. Dat kostte tijd. Dit kwam een aantal maanden na de relatie pas. Het is nu meer dan zes jaar later en ik zit nog steeds in therapie.”

EMDR-therapie

“Twee jaar nadat ik ben weggegaan bij mijn ex, heb ik voor het eerst traumatherapie gehad. We zijn toen begonnen met EMDR nadat ik de diagnose PTSS heb gekregen. EMDR heeft mij heel erg goed geholpen om het deel te verwerken waar geweld bij kwam kijken. Bij EMDR is namelijk belangrijk dat je een duidelijk beeld hebt van wat er is gebeurd, bij geweld heb je dat. Vervolgens ga je je trauma dus herbeleven, ondertussen moet je een lichtje volgen, heb je geluidjes en trillingen in je handen. Doordat al die dingen tegelijk gebeuren, wordt de herinnering aan je trauma minder heftig.”

“Ik vond de EMDR-sessies wel heel erg zwaar. Het lastige is ook dat je niks fout hebt gedaan, maar je toch zelf weer door de stress heen moet om beter te worden. Toch ben ik heel blij dat ik het heb gedaan, want ik vind het belangrijk om aan mezelf te werken en mentaal sterker te worden.”

EMDR-therapie

Tijd voor mezelf

“Naast EMDR-therapie heb ik ook altijd een afspraak ingepland staan met mijn psycholoog. Tijdens een sessie komt er heel erg veel los, dus het is fijn als je daar over kan praten met je psycholoog. Daarnaast heb ik ook heel bewust gezocht naar een psycholoog en EMDR-therapie in de buurt van mijn huis. Na een sessie ben ik vaak echt heel erg moe en heel emotioneel. Het is dan echt niet fijn als ik nog een heel stuk moet reizen. Momenteel moet ik 20 minuten fietsen naar schematherapie, dat vind ik heel fijn, zodat ik alles er even uit kan fietsen. Na een sessie zorg ik ook altijd voor een lege agenda, zodat ik echt even tijd voor mezelf heb. Desnoods ga ik in bed liggen met warme chocolademelk en een slechte film. Als dat is wat ik nodig heb, dan doe ik het. Na zo’n sessie moet je gewoon echt voor jezelf zorgen en een beetje lief voor jezelf zijn.”

Vertel ons wat je vindt van deze website