Julia maakte online fraude mee en weet dat het niet haar schuld was
Maakte je online oplichting of fraude mee? Dit kan niet alleen geldproblemen veroorzaken, maar ook je vertrouwen in anderen beschadigen. Het overkwam ook Julia: al haar privégegevens werden gestolen bij het hacken van haar online accounts. Op Slachtofferwijzer vertelt ze over het vervelende en onveilige gevoel dat dit haar gaf.
Julia: “Ik wilde net weggaan van mijn werk, toen ik ineens mijn Hotmail helemaal vol zag stromen met mailtjes. Bij het openen van mijn mail zag ik dat er binnen 3 minuten van alles was gebeurd in mijn Vinted-account. Mijn e-mailadres was veranderd, het nieuwe e-mailadres was bevestigd en daarna was mijn wachtwoord veranderd. In heel korte tijd had ik dus geen toegang meer tot mijn eigen Vinted-account.”
“Ik schrok natuurlijk heel erg. Zeker omdat iemand het e-mailadres had bevestigd en dat dus betekende dat er ook iemand in mijn Hotmail kon. Dit werd ook duidelijk toen ik later zag dat alle mails van Vinted verplaatst waren naar de prullenbak. Dat had ik zelf niet gedaan, dus besloot ik om gelijk het wachtwoord van mijn e-mailaccount te veranderen.”
Veel stappen nodig
Julia nam meteen contact op met haar bank en met Vinted.
Ze vertelt: “De bank stelde me gelijk gerust en zei dat er niet zo veel kon gebeuren. Ik had toevallig geen geld op mijn Vinted-account staan, dus de criminelen hebben een heleboel moeite gedaan voor niets. Bij Vinted heb ik gelijk gemeld dat iemand mijn account had gehackt. Ik moest toen gegevens delen om te bewijzen dat het echt mijn account was.”
“Een week later had ik mijn account weer terug. Dat was wel erg fijn. Ik had namelijk een aantal dingen besteld en ik kon nu niet meer zien waar die bezorgd werden. Omdat de mails over de bezorging naar het e-mailadres van iemand anders gingen.”
“Toen ik dacht dat alles voorbij en opgelost was, werd mijn Hotmail de volgende dag weer gehackt. Alleen had Hotmail het dit keer zelf gelijk door. Er was namelijk geprobeerd in te loggen vanuit Hongkong en Argentinië, een paar minuten na elkaar. Er waren opnieuw veel stappen nodig om mijn account terug te krijgen – heel vervelend.”
Onveilig gevoel
Julia: “Hoewel ik hiermee geen geld heb verloren, was het wel een heel vervelende ervaring. Het idee dat iemand in jouw accounts zit, geeft veel stress en een heel naar gevoel. Ik voelde me daardoor best wel onveilig.”
“Ook ga je aan jezelf twijfelen. Was dit mijn eigen schuld; heb ik op linkjes geklikt? Dat bleek helemaal niet het geval. Oplichters worden steeds slimmer en dit kan iedereen gebeuren, dus ook mij.”
Goed opletten
Julia heeft haar accounts nu extra beveiligd. Ze legt uit: “Ik heb op al mijn accounts tweestapsverificatie aangezet en dit kan ik iedereen aanraden. Hierdoor wordt het een stuk lastiger voor criminelen om in je accounts te komen.”
“Ben je net als ik toch gehackt? Let daarna dan goed op bij elk mailtje en belletje dat je ontvangt. Omdat ze al jouw privégegevens hebben, kunnen criminelen je namelijk heel makkelijk oplichten. Bijvoorbeeld door te zeggen dat ze van de bank zijn.”
Wil je zelf jouw verhaal delen op Slachtofferwijzer, anoniem of onder je eigen naam? Dit kan veel steun en herkenning geven aan lotgenoten en kan jou zelf ook helpen in je herstel. Lees meer over het delen van jouw verhaal op Slachtofferwijzer.
Verhalen van anderen
Bekijk alle verhalenLees verder
Vertel ons wat je vindt van deze website