Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI)

Krijg je opeens boetes of rekeningen thuisgestuurd waarvan je zeker weet dat die niet voor jou bestemd zijn? Je kunt je niet herinneren dat je iets hebt afgesloten of ergens voor beboet bent, maar toch staat jouw naam op de rekening. Het kan zijn dat criminelen met een kopie van je paspoort, rijbewijs of ID-kaart zich voor hebben gedaan als jou. In dit geval is het verstandig om een melding te maken van identiteitsfraude. Dit kan bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI). Het meldpunt kan je persoonlijk begeleiden bij het oplossen van het probleem. Indien nodig, word je voor psychosociale of juridische hulp doorverwezen naar een passende hulpverlener.

Melding doen?

Een melding doen van identiteitfraude? Dat kan via een formulier op de website van het CMI. Het CMI onderscheidt vier soorten meldingen:

  • Kopie ID afgegeven: Je hebt een kopie van je identiteitsdocument afgegeven, maar je vertrouwt het niet. Of je hebt al gemerkt dat je kopie is misbruikt.
  • Bestellingen op naam: Je hebt rekeningen of aanmaningen ontvangen voor bestellingen die je niet hebt gedaan.
  • Nepprofiel op social media: Je constateert dat iemand zich voor je uitgeeft met een nepprofiel op social media.
  • Overige meldingen identiteitsfraude: Je wilt melding doen van een andere vorm van identiteitsfraude of een combinatie van bovenstaande vormen. Bijvoorbeeld als er een telefoonabonnement, lening of creditcard is afgesloten op je naam.
Bezoek de website van Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI)
Logo van Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Ondersteuning bij het oplossen van de gevolgen van identiteitsfraude.

Telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 08.30 uur tot 17.00 uur.

Lees hier meer informatie en tips over identiteitsfraude.

CMI

Vertel ons wat je vindt van deze website